Campari je stále moderním, klasickým nápojem, jenž tvoří základ jedněch z nejproslulejších koktejlů světa, jako je například Negroni či Americano. Jedná se o destilát, jehož původní receptura se od roku 1860 nezměnila. Vznikl a stále vzniká louhováním hořkých bylin, aromatických rostlin a ovoce. Díky své jasně červené barvě, intenzivnímu aromatu a inspirující chuti se Campari stalo symbolem přitažlivosti a rozkoše – chvíle s ním strávené mohou být vskutku podmanivým zážitkem. Dnes je Campari celosvětově známým synonymem vytříbeného italského stylu a vášně.

HISTORIE CAMPARI

Campari vzniklo v malé italské obci Novara v rukou samotného Gaspare Campariho, který skrze své experimenty rád objevoval nové nápoje. Získává se louhováním směsi bylin, rostlin a ovoce ve vodě a alkoholu. A právě voda a alkohol jsou jedinými ingrediencemi, které jsou z jinak utajované receptury známy. Věrnost původní receptuře a její uchování v tajnosti je totiž jednou z misí společnosti Gruppo Campari, současného majitele této vskutku legendární, ikonické a světově proslulé značky. Nenapodobitelná receptura Campari je od samého počátku stejná a dodnes zůstává přísně střeženým tajemstvím, jež přechází z generace na generaci. Mnozí zkoušeli uhádnout přesné složení; někteří si myslí, že je počet přísad dvacet, jiní sázejí na šedesát, někdo zase tvrdí, že až osmdesát. Správnou odpověď však znají pouze ti, kdo si po 150 let Gasparovu recepturu předávali. Jeho složení každopádně dodává Campari charakteristickou chuť a sytě červenou barvu, pro kterou se vžilo označení „Campari červená“.

Je tomu už 158 let, co se zrodilo Campari díky talentu Gaspare Campariho, mistra výroby nápojů z italské obce Cassolnovo (provincie Pavia) a předního představitele pokroku, který měl později dopad na mnoho mezinárodních trhů. Níže předkládáme přehled klíčových okamžiků z minulosti Campari, které pomohly utvářet jeho budoucnost.

ŠEDESÁTÁ LÉTA 19. STOLETÍ

Roku 1860 vzniklo Campari v obci Novara. Jako výsledek experimentů Gaspare Campariho se zrodil zcela nový nápoj s nezaměnitelnou hořkou chutí a utajovanou recepturou, jež zůstala dodnes nezměněná. Roku 1867 se Gaspare přestěhoval do Milána, kde si v samém centru města otevřel podnik s názvem Caffé Campari. Díky této prestižní lokaci se z Campari zanedlouho
stal úspěšný aperitiv a zásadní součást milánských společenských akcí.

POČÁTEK 20. STOLETÍ

Dne 1. října 1904 byl otevřen první výrobní závod v obci Sesto San Giovanni. Toto místo bylo vybráno kvůli jeho národním a mezinárodním železničním spojením v naději, že se díky tomu značka dostane blíž mezinárodní klientele. Roku 1915 byl v Galerii Viktora Emanuela II., obchodním centru Milána, otevřen bar Camparino. Brzy se stal vedle módy a designu jedním ze symbolů města. Dnes jej vlastní rodina Miani, která bar také stále provozuje.

20. LÉTA 20. STOLETÍ

Ve 20. letech minulého století vznikl koktejl Americano. Navzdory svému názvu (v češtině Američan či americký) se skládá z ryze italských surovin – Campari, červeného vermutu a sody. Existuje teorie, podle níž získal tento koktejl svůj název vzhledem k jeho oblibě mezi americkými turisty.

V téže době vznikl další klasický koktejl, jehož nedílnou složkou je Campari, a to Negroni. Ten se zrodil ve Florencii mezi lety 1919 a 1920 zásluhou hraběte Camilla Negroniho, který si po návratu z Londýna objednal Americano s trochou ginu namísto sody. Dnes je Negroni považován za jeden z nejznámějších italských koktejlů na světě. Jak Negroni, tak Americano jsou zařazeny na seznamu oficiálních drinků Mezinárodní barmanské asociace (IBA), v sekci „Nezapomenutelné koktejly“.

1920-1940

Mezi 20. a 40. léty přispěli svým uměním k formování značky nejvýznamnější výtvarníci doby, kterým se podařilo vystihnout duši Campari. Byli mezi nimi Ugo Mochi, Hohenstein, Dudovich, Nizzoli, Depero, Fisa či Leonetto Cappiello, který vytvořil slavnou grafiku nazvanou Spiritello, na níž vyobrazil skřítka vylézajícího z pomerančové kůry.

60. LÉTA 20. STOLETÍ

Silné propojení Campari s uměním pokračovalo i nadále. Roku 1964 vytvořil Bruno Munari manifest nazvaný „Declinazione grafica del nome Campari“ (česky Graficky znázorněné skloňování jména Campari), který je v současné době součástí permanentní výstavy Muzea moderního umění v New Yorku.

Vznikl koktejl Campari Orange. Původně byl pojmenován podle Garibaldiho, jednoho z italských „otců vlasti“, který v polovině 19. století vedl vlastence (tzv. Rudé košile) v partyzánské válce proti rakouské a francouzské armádě. Campari Orange symbolizuje
sjednocení severu a jihu Itálie – Campari z Milána se sicilskými pomeranči.

1970-1980

Roku 1985 vyvrcholila spolupráce Campari se slavnými herci a režiséry, započatá v 70. letech. Velikán italské kinematografie Federico Fellini tehdy natočil svůj první krátký film, který měl sloužit jako reklama pro italský trh. Kelly Le Brock, další ikona tehdejší doby a slavná „žena v červeném“, hrála hlavní roli v reklamě nazvané Campari, It’s Fantasy.

POČÁTEK 21. STOLETÍ

Na počátku nového milénia stálo uvedení kalendáře Campari. V průběhu následujících let zachytili mezinárodně uznávaní fotografové do tohoto kalendáře nádherné modelky a herečky, jako je Salma Hayek, Eva Mendes, Jessica Alba, Milla Jovovich, Penélope Cruz, Uma Thurman, Eva Green či Kate Hudson. V roce 2011 se na jeho stránkách objevil i americký herec portorikánského původu Benicio del Toro.

2010

Roku 2010 oslavilo Campari své 150. výročí otevřením Galerie Campari – dynamického, multimediálního a interaktivního místa, kde je historie značky vyjádřena skrze moderní a současné umění. V rámci projektu Campari Art Label, který byl spuštěn téhož roku, aby stvrdil propojení značky s uměním, navrhli etikety limitovaných edic Campari soudobí výtvarníci jako například Avaf, Rehberger, Beecroft (2010), Britto (2011), Nespolo (2012) či Depero (2013).

Galleria Campari

SOUČASNOST

V současné době je Campari distribuováno ve více než 190 zemích světa a díky svému stylovému charakteru vyjádřenému co nejmodernějším stylem je pokládáno za vůdčí kulturní ikonu široko daleko.

Text a foto: Gruppo Campari