Spritz je drink, který vás nenutí zpomalit – ale stejně to uděláte, protože „pro jeden okamžik se zdá vše na zemi i na vodě zářivější než kdy jindy“. Spritz je osvěžující, perlivý a chuťově vyvážený tak, jak si nejen letní chvíle zaslouží. Je to dokonalý a stylový společník pro jakékoliv okamžiky. Ať už si chcete vychutnat rozhovory s přáteli, západy slunce na terase, nebo máte malé i velké důvody k oslavě. Spritz je zkrátka fenomén. Kde se ovšem vzal a opravdu má jen onu jednu podobu?
Fenomén doby
Původ moderního Spritzu sahá podle nespočtu odhadů s největší pravděpodobností do doby, kdy habsburská monarchie ovládala severovýchodní část Itálie, jejíž centrum představují Benátky. Právě zde se podle legendy váže vznik Spritzu k rakouským vojákům, obchodníkům, ale i diplomatům, kteří během svého pobytu v severní Itálii hojně popíjeli víno v místních tavernách. Jelikož však na ně bylo příliš silné, museli si jej údajně upravovat střikem vody, aby lépe vyhovovalo jejich jazyku zvyklému na ryzlink. Nově příchozí hosté si tak náhle začali objednávat tzv. spritzen wine čili víno se střikem. Navzdory tomu, že oficiální označení Spritzer bylo uznáno až v roce 1961, můžeme podotknout, že Spritz se rodí už ve chvíli, kdy se soda stává běžně dostupným produktem, neboť na počátku všeho byl tento koktejl pouhou kombinací bílého či červeného vína s perlivou vodou. První změna přišla až zkraje 20. století s etablováním sifonové lahve. Větší dostupnost perlivé vody přirozeně způsobila rostoucí zájem mezi rakouskou šlechtou, která si zčistajasna mohla a chtěla dopřát méně alkoholický drink s nezbytnou noblesou. O značném rozvoji svědčí dokonce řada reklam propagujících sodu v kombinaci s italskými likéry, jakými byly například Campari či Bitter Pastore. Jak uvádí nápojový historik a autor knihy La Miscelazione Futurista, Fulvio Piccinino, stačilo pouhých patnáct let, aby se Spritz z bílého vína uchytil jako oblíbený aperitiv. Ohromující úspěch přišel ale až s nástupem kombinace s názvem Spritz Veneziano, v němž je tradiční střik z bílého vína a sody obohacen o hořkosladký likér, přičemž zpočátku se mohlo jednat o jakýkoliv likér, ačkoli časem začala jedna konkrétní značka v myslích lidí značně dominovat.
Za popularizací Spritzu v meziválečném období navíc stojí kromě futuristického hnutí i výhradní vládní podpora cílená na italské produkty. Důkazem budiž důraz na italský úspěch za první světové války, jenž byl za- chycen na Mezinárodní obchodní výstavě v Padově v roce 1928. Tato výstava byla zahájena připomenutím bitvy na řece Piavě, kde spojenecké jednotky Dohody zastavily postup tzv. centrálních mocností. A hádejte, který drink se na této výstavě údajně poprvé dostal do širšího povědomí. Ano, tím nápojem byl Aperol Spritz, ačkoli jeho obliba v Itálii vzrostla až po odvysílání slavné televizní reklamy v 50. letech 20. století, kdy se také ustálila receptura, jak ji známe dnes: tři díly prosecca, dva díly Aperolu a jeden díl sodovky.

Nová hvězda na obzoru
„Spritz je aktuálně nepochybně nejoblíbenější kategorií letních drinků, která má spoustu benefitů,“ podotýká barman Filip Jančárek. „Spritz je snadný na přípravu. Navíc je to lehké, osvěžující a trendy pití.“ Není proto divu, že se podle odhadu společčosti Gruppo Campari údajně v oblasti Benátska vypije až 300 000 spritzů za den. To znamená, že místní lidé zkonzumují více než 200 spritzů za minutu. Stejně tak bychom si mohli všimnout okamžiku, kdy Aperol Spritz získal zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Stalo se tak 29. června 2012, když se na benátském náměstí Svatého Marka sešlo více než 2 600 lidí, čímž vytvořili doposud největší přípitek s tímto koktejlem na světě. Téhož roku publikoval Roberto Pasini svou knihu Guida allo Spritz, v níž se zaměřil výhradně na Spritz jako fenomén. Netrvalo však dlouho a jeho příkladu následovali také další autoři, mezi nimiž vyniká především kniha Spritz: Italy’s Most Iconic Aperitivo Cocktail, with Recipes. Společně s dalšími novými tituly tak pouze deklaruje neustále rostoucí zájem o tento osvěžující a chuť povzbuzující typ nápoje.
O tom, že Spritz je unikátním konceptem, již nějaký čas přesvědčují i další alternativy objevující se vedle Aperolu, který reprezentuje jakýsi středobod všech spritzů. Na jedné straně je tu možnost dát si hořký, suchý, intenzivní Campari Spritz, zatímco na straně druhé se nabízí osvěžující nealkoholický aperitiv Crodino Spritz.
„Přesto jsem se v minulosti setkal s lidmi, pro něž byl i Aperol Spritz příliš hořký,“ připomíná Filip Jančárek. A proto je zde nejnovější přírůstek v rodině italských aperitivů – Sarti Rosa. Za značkou Sarti se skrývá bohatá historie. Firma Casa Luigi Sarti & Figli, založená v roce 1885 v Boloni, se během let proslavila výrobou inovativních a osobitých likérů, poháněná vášní pro kreativitu, umění a neustálé hledání nových nápadů. Sarti Rosa je tudíž poctou Gruppo Campari tomuto trvalému duchu inovace a tvůrčího génia. Právě tato kreativní a vizionářská filozofie Casa Sarti inspiruje značku i dnes a přirozeně propojuje tradici s moderním přístupem. Sarti Rosa má 14 % alkoholu a je charak- teristická svou výrazně růžovou barvou. V první chvíli ovšem zaujme nejen barvou, nýbrž také vůní, v níž se projevují ovocné tóny červeného pomeranče, manga a marakuji, které se posléze odrážejí také v chuti. Ta je plná, sladší, s mírnou kyselostí a velmi dobře zapamatovatelná. V podobě osvěžujícího Spritzu, který je ideální volbou pro ty, kdo hledají něco jednoduché- ho na přípravu, ale výjimečného na chuť i pohled, si rychle získává fanoušky napříč Evropou – od Německa přes Itálii a Rakousko až po Skandinávii. A nyní je konečně k dostání i v České republice, kde rozšiřuje možnosti, jak si můžete vychutnat svůj Spritz. Spritz je totiž mnohem více než obyčejný koktejl. Je to styl, způsob servisu i pestrá příležitost, která se promění ve vzpomínku. A když je správně připravený a stává se skutečným zážitkem.
sarti spritz
90 ml prosecca D.O.C.
60 ml Sarti Rosa
30 ml sodovky
Postup: Nejprve si naplňte vinnou sklenici až po okraj ledem. Poté postupně přidejte sodovku, prosecco a na závěr odměřte Sarti. Jemně promíchejte a ozdobte plátkem limety.
Text: Tomáš Mozr
Foto: Campari Group